کردها طی قرون متمادی با لباس محلی خود پیوند عاطفی، عقیدتی و سنتی شدیدی برقرارکردهاند و علاقه زیادی به حفظ و نگهداری لباس سنتی خود که نشانگر هویت فرهنگی آنهاست دارند . حتی در ابتدای حکومت پهلوی، هنگام زمامداری رضاشاه که مقرر شد تمام مردم ایران لباس واحدی بپوشند، کردان در مقابل این دستور مقاومت نشان داده، لباس خود را تغییر ندادند . یکی از اشتباهات بزرگ رضا شاه منع پوشش های محلی و اصیل ایرانی بود . البته در شهرهای بزرگ مانند سنندج و کرمانشاه برخی از جوانان، لباس محلی را فقط در مراسم و جشنهای خاص میپوشند و علاقهای به استفاده از آن بطورمعمول ندارند به همین دلیل در سنندج کمتر کسی دیده میشود که با لباس محلی درخیابان ظاهر شود، اما در سایر شهرها مانند سقز بانه و مریوان غالبا تمامی زنان ومردان با لباس محلی در شهر دیده میشوند . لباس و پوشاک کردان از تنوع و غنای فوقالعادهای برخوردار است که در زینتها و رنگهای لباس به چشم میخورد. لباس کردی هرگز یک رنگ و تیرهگون نیست بلکه همیشه با ترکیب رنگهای مختلف، چشمها را به طرزمطبوعی خیره میکند و انسان به این باور میرسد که طبیعت و محیط پیرامون، مرغزارهای سرسبز، گلهای رنگارنگ ، سپیدی برفها، آسمان صاف و آبی، سیلابهای خروشان در این تنوع رنگ تاثیر مهمی داشتهاند . لباس زنها نیز از پیراهن بلندی تا روی پنجه پا که گاهی با پولکهای الوان تزیین شده و روی آن یک نیمه تنه به اسم " سوخمه " از پارچه زری یامخمل پوشیده و بالای سوخمه گاهی لباسی به اسم " کوا " که از پشت تا پایین پنجه پاکشیده شده و روی آن را گاهی نیمه تنه به نام < سلته > میپوشند، تشکیل میشود . پوشیدن هر یک از این لباسها بستگی به سلیقه زنان دارد، شلوار آنها گشاد و از جنس حریر است، پارچهای توری به عنوان روسری و پارچه دیگر به اسم " شتونیه" یا "شال" به طول سه متر که روی ناحیه کمر بسته میشود جز لباس زنان کرد است. زنان و دختران منطقه اورامانات گیسوان خود را به شکل رشتههای باریک میبافند و بر گیسوان بافته خود کلاه سکه دوزی شده میگذارند . چسبان و پوتین سافه بلند است، در کوههای کردستان جنوبی، مردان لباس گشاد تری میپوشند که با نیاز بالا رفتن ( صعود ) سازگارتر است . شلوار آن گشاد و کت کوتاه و از جنس نمد سفید است، یک دستار سفید و آبی با تصویر " چشم پرنده " نیز به دور سر میپیچیند و از کمر بند رنگارنگ نیز استفاده میکنند،همچنین لباس مردانه کردی تابع مقتضیات محیط و شیوه زندگی است و در عین حال گاهی درآن تنوعهای بسیار جالبی هم دیده میشودبرخی از لباس مردان تیره رنگ است که ازکت بدون یقه، شلوار ، دهانه تنگ دستاری بر سر و شالی بر کمر تشکیل شده است ولی عموما به شاد زیستی و رنگهای روشن که همانا سنت زرتشت است باور دارند . پیراهنهای بدون یقه و سفید میپوشند که در انتهای آستین، زباله مثلثی شکلی قرار دارد که درحالت عادی به دور مچ یا بازو پیچیده میشود و آن را " لفکه سوزنی" مینامند . در صورتی که پیراهن بدون لفکه باشد، اغلب هنگام کار مچها را با پارچه نوارمانندی میبندند، اغلب مردان از دستار و شال تیره رنگ مخصوصی به نام "رشتی" استفاده میکنند، زینت مردان بیشتر ساعت جیبی با زنجیر آویزان در جلو سینه و گاهی ساعت مچ یاست . با توجه به زمستانهای سرد منطقه، اغلب از پالتو استفاده میشود، اما قشرهای غیرمرفه نمد ضخیمی به نام " پستک " میپوشند و چوپانان برای جلوگیری از سرما وحفاظت از سرما وباران ، قبای نمدی دراز و بدون آستین دارند که دو زبانه کوچک به عنوان آستینهای کاذب در امتداد
لباس مردان کرد ساکن فلات ایران تنگ وچسب بدن، با چینهای باز، شلوارشانههای آن قرار دارد.
قالب جدید وبلاگ پیچک دات نت |